Marketing przyszłości

Najogólniej rzecz biorąc, marketing internetowy oznacza działalność w Internecie, służącą w celach promocyjnych, wizerunkowych czy sprzedażowych wybranego produktu, przedsiębiorstwa bądź usługi. Jeden z najznakomitszych marketingowców – Philip Kotler, uznaje marketing cyfrowy za wytwór nowej generacji marketingu 4.0. Zauważa również, że jest on swoistą kontynuacją tradycyjnych form marketingu. Jeśli chodzi o konkretne narzędzia, to jeszcze kilka lat temu do najpopularniejszych należały blogi lub strony internetowe, to za ich pomocą identyfikowały się marki. Obecnie najskuteczniejsze okazują się strategie, przeprowadzane za pośrednictwem social mediów, takich jak np. Facebook, Instagram, YouTube. Co o tym zadecydowało? Przede wszystkim niebywała popularność wymienionych platform. Zwykło się już nawet mawiać: „nie masz Facebooka, to nie nie istniejesz”. Tylko w Polsce skupia on wokół siebie 50% populacji (dane z 2018 r.). Dlatego nie powinien dziwić fakt, że coraz więcej marek decyduje się na aktywną działalność w Internecie.

Argumenty za i przeciw

Na wstępie warto zaznaczyć, że trudno wymienić wady i zalety marketingu internetowego w ogóle. Wynika to z faktu, że skutki używania każdej z dostępnych platform mogą być zupełnie odmienne. Zanim podejmiemy odpowiednie kroki, musimy odpowiedzieć sobie na ważne pytanie – czy decydujemy się na zasięg płatny czy organiczny? Ten drugi, oznacza generowanie zasięgów w sposób samoistny. Należy jednak wziąć pod uwagę, że im więcej osób nas obserwuje, tym mniej naszych postów będzie do nich docierało. Pomijając ten aspekt, największe korzyści social mediów, to zdecydowanie ich ogólnodostępność, możliwość dotarcia do wybranych grup docelowych, również możliwość ekspozycji marki. Promocja w sieci prowadzona w sposób konsekwentny, a także kreatywny, skutkuje tym, że sprzedaż i popularność produktów/usług rośnie. Marketing internetowy pozwala również na budowanie relacji z nowo pozyskanymi klientami, jak i podtrzymywanie jej ze stałymi. Mimo wszystko działalność w Internecie może okazać się bardzo czasochłonna, co jest dość uciążliwe dla osób, które mają wiele innych obowiązków. Poza tym za wszelką cenę należy starać się unikać wszelkich kryzysów PR-owych, gdyż ich zażegnanie może być niełatwe lub wręcz niemożliwe.

Jak zacząć?

Kluczowa jest strategia. Jej opracowanie to podstawowy element skutecznej działalności marki w Internecie. Oczywiście, wiele osób decyduje się podjąć aktywność metodą prób i błędów i niekiedy jest to rozwiązanie, ale nie gdy chcemy, aby efekty naszej pracy były zauważalne niemal natychmiast. Dlatego pierwszy krok to STRATEGIA. Wyróżnia się jej następujące etapy:

  • wyznaczenie celów,
  • analiza sytuacji wyjściowej w firmie,
  • określenie grupy docelowej – tworzenie persony,
  • tworzenie planu komunikacji,
  • określenie budżetu,
  • wybór konkretnych narzędzi,
  • opracowanie harmonogramu.

Na podstawie gotowej strategii można przystąpić do realnych działań w sieci. W dalszym procesie najważniejsze pozostają konsekwencja w działaniu i regularność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here