Jeżeli zależy Ci na tym, abyś w krótkim czasie otrzymał informacje na jakiś temat bezpośrednio od dużej liczby osób jednorazowo, warto abyś sporządził stosowną ankietę w tym celu. Przygotowanie takiego sondażu nie jest jednakże banalnie łatwe, jak mogłoby się to na pierwszy rzut oka wydawać. Przecież, żeby efekt był precyzyjny, powinieneś zadawać pytania według jednej, opracowanej wcześniej metody, zgodnie z planem, wedle jakiegoś porządku. Musisz przyłożyć się do ich formułowania, a wtedy Twoja ankieta będzie skuteczna.

Jak stworzyć dobrą ankietę?

Zacznij od ustalenia konkretnych celów Twojej ankiety, czyli przedstawienia Twojej motywacji – po co ten sondaż w ogóle robisz? Co chcesz za jego pośrednictwem zbadać? Jakie są Twoje dążenia? Sformułuj swój cel, przygotuj listę priorytetów, jakie chcesz uzyskać za pośrednictwem badania opinii publicznej jakiego się podejmujesz, przysiądź do zgromadzenia informacji dotyczących tego, czego w praktyce docelowo ta ankieta ma dotyczyć. Ważne jest, abyś zastosował wówczas odpowiednią hierarchię, a mianowicie- trzymał się pewnego, stałego porządku istotności. Jeżeli zależy Ci na tym, aby ankietę wypełniło dla Ciebie jak najwięcej osób, koniecznie przemyśl dokładnie jej wygląd. Nie są mile widziane obszerne, wyczerpujące sondaże, bo komu chce się spędzać masę czasu na ślęczeniu za darmo przy uzupełnianiu informacji, które potrzebne są innej osobie i to nie wiadomo czasami w jakim konkretnie celu? Prędzej uzyskasz 100 wypełnionych kompletnie i poprawnie sondaży składających się z pięciu pytań niż 50 wartościowych na 30 otwartych odpowiedzi niezbędnych do udzielenia przez Twoich ankietowanych.

Warto zastosować, podczas charakterystyki Twojego sondażu, podział wiadomości na kilka kategorii – te jakie są najważniejsze i niezbędne do wyciągnięcia z badania konkretnych, potrzebnych Ci wniosków, te które są mniej ważne, ale dobrze byłoby je mieć przynajmniej od części osób ankietowanych, a także zupełnie dodatkowe, które zadajesz, aby urozmaicić swoje badanie. Przygotowując sondaż samodzielnie, postaraj się, aby przekazać listę tworzonych do niego pytań komuś postronnemu, kto obiektywnie rzuci na nie okiem. Nie chodzi o to, żeby Cię oceniał pod względem merytorycznym, ale stylistycznym. Czasami ma się jakąś myśl w głowie, wiemy i rozumujemy, o co nam chodzi, ale po prostu ciężko przychodzi nam określenie tego na piśmie i wtedy pojawiają się niejasności, a później nieporozumienia i niezrozumienie. Warto więc dla rzetelności i profesjonalizmu ankiet przeprowadzanych w ten sposób unikać. Musisz skoncentrować się na tym, żeby Twoje pytania były sformułowane w sposób przejrzysty, klarowny, jasny. Jeżeli użyjesz specjalistycznych terminów, branżowych haseł czy slangu, nie ma sposobności, żeby przeciętny Kowalski wpadł na to, co autor sondażu miał na myśli i angażował się w wyszukiwanie pojęcia w słowniku terminologii tylko po to, żeby dla kogoś wypełnić ankietę. Na koniec jeszcze jedna wskazówka – wart, abyś stworzył jakiś model, schemat odpowiadania. Możesz zastosować kilka pytań otwartych, a trochę testowych z propozycjami do zaznaczenia przez ankietowanych- Tak, Nie, Nie wiem itd.

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here