Klienci sklepów najchętniej wybierają produkty, które wyglądają świeżo i naturalnie. Aby wyeksponować te cechy w maksymalnym stopniu, konieczne jest więc zastosowanie odpowiedniego oświetlenia. Dobrze wybrane i właściwie rozmieszczone oprawy wpływają na sprzedaż, stąd warto zadbać o ten element wyposażenia sklepu.
Zarówno światło, jak i kolor odgrywają kluczową rolę w sprzedaży, ponieważ klienci wybierają konkretny towar kierując się przede wszystkim jego wyglądem. Odpowiednio zaprojektowane oświetlenie sklepowe wpływa więc na komfort osób odwiedzających placówkę. Właśnie dlatego przestrzeń sklepowa powinna być oświetlona w taki sposób, aby cała ekspozycja była dobrze widoczna, a klient mógł z bliska ocenić walory każdego z produktów. Wielu właścicieli sklepów lekceważy wybór opraw oświetleniowych, a to poważny błąd, który nierzadko powoduje pogorszenie wyników sprzedażowych.
Prawidłowo oświetlony sklep
Oświetlenie przestrzeni sklepowej podzielić można na oświetlenie ogólne oraz pomocnicze, akcentowe. Zadaniem pierwszego z wymienionych jest zapewnienie równomiernego oświetlenia całej powierzchni. Aby osiągnąć ten efekt, trzeba we właściwy sposób dobrać lampy uwzględniając przy tym wielkość sklepu, wysokość sufitu czy oferowany asortyment. Najlepsze rozwiązanie to oprawy emitujące łagodne światło dające miękkie cienie. Pozwoli to uniknąć zbytnich kontrastów, które mogą męczyć wzrok. Ważne jest również umieszczenie źródeł światła w odpowiedniej odległości od towaru – w przeciwnym razie produkty będą niedoświetlone, a tym samym mało widoczne, albo oświetlone zbyt mocno, co również nie jest korzystne.
Temperatura barwowa
Wybór odpowiednich opraw oświetleniowych to nie wszystko. Nie mniej istotne jest też dostosowanie temperatury barwowej, która w znaczący sposób wpływa na postrzeganie kolorów obserwowanych przedmiotów. Oświetlenie ogólne powinno w rzetelny sposób odzwierciedlać wszystkie kolory, przy czym należy pamiętać, że mieszanie temperatur barwowych spowoduje brak spójności, co wpłynie na negatywną ocenę sklepu przez klientów. Prawidłowy dobór barwy światła ma wbrew pozorom kluczowe znacznie dla sprzedaży. Źle oświetlone produkty często wyglądają nieświeżo, przez co trudno jest je sprzedać – przekłada się to nie tylko na straty finansowe, ale też powoduje marnowanie jedzenia. Zgodnie z ogólnymi zasadami świeże mięso i wędliny najlepiej prezentować się będą w świetle o różowym odcieniu, twarde sery należy podświetlać żółtym odcieniem światła, nabiał – białym, a ryby i owoce morza światłem o niebieskim odcieniu. W przypadku sklepów z odzieżą i kosmetykami kluczowe znacznie ma rzeczywiste oddanie barw, dlatego należy w nich stosować oprawy emitujące neutralne światło z wysokim wskaźnikiem oddawania barwy (ozn. Ra lub CRI). Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Specjalne oświetlenie przeznaczone do sklepów oferuje np. firma Philips Lighting, której eksperci pomagają zaprojektować optymalne oświetlenie dostosowane do konkretnego obiektu.
Natężenie światła
Oprócz oświetlenia ogólnego w sklepach stosowane jest światło pomocnicze, które podkreśla i w odpowiedni sposób eksponuje cechy konkretnego towaru. Oprócz wyboru właściwej temperatury barwowej, konieczne jest też dostosowanie natężenia światła – w przeciwnym razie różnice pomiędzy oświetleniem ogólnym, a akcentującym będą niezauważalne, a właściciel może w ten sposób ponosić niepotrzebne koszty związane z nieefektywnym systemem. Ważne w tym przypadku jest również uwzględnienie otoczenia, a więc kolorystyki dominującej w sklepie oraz rodzaju oświetlanych powierzchni. Jasne kolory i elementy błyszczące samoistnie rozświetlają przestrzeń, stąd też uzyskanie odpowiedniego efektu możliwe jest nawet przy mniejszej ilości światła. Wnętrze, w którym przeważają ciemne odcienie i powierzchnie pochłaniające światło, a więc np. wykładzina lub dywany, powinno być oświetlone za pomocą opraw emitujących mocniejszy strumień światła. Trzeba przy tym pamiętać, że w razie zmiany wystroju wnętrza konieczne jest też dostosowanie oświetlenia do nowych warunków.