Notariusz to osoba publiczna działająca na kanwie Prawa o notariacie z 1991 roku. Prawo to jest niezwykle skomplikowane i zawiłe, w którym występują liczne implikacje. Notariusz jest to zawód, który wywodzi się prawdopodobnie z XII wieku, jednak pierwszy prawdziwy polski dokument pochodzi z 1287 roku. Do tej pory jest to zawód bardzo poważany w polskich społeczeństwie.
Co załatwimy w kancelarii notarialnej?
Nie wszystkim wiadomo co można, a czego nie dotyczy Ustawa o notariacie. Są tam przepisy skonstruowane tak nieszczegółowo, że nie ma się pewności, kiedy notariusz jest potrzebny, a kiedy nie. Często występują sytuacje, gdzie obecność notariusza jest nieobligatoryjna, jednak jego wiedza prawnicza niezbędna, wówczas należy udać się do kancelarii prawnej.
A kiedy bezwzględnie należy skorzystać z usług notariusza? Dobra kancelaria notarialna przyda się przy umowie kupna-sprzedaży nieruchomości, przy tworzeniu i redagowaniu pism prawniczych, wówczas gdy chcemy zmienić prawa dziedziczenia lub stworzyć własny testament, także podczas spisywania protokołów, sporządzania poświadczeń i odpisów oraz notariusz zajmie się dostarczaniem oświadczeń prawnych. Jest to szereg sytuacji, gdy pomoc zaufanego notariusza jest niezbędna.
Notariusz powinien być osobą zaufaną
Jeżeli postanowimy skorzystać z usług notariusza, musimy pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. Jedną z nich jest dyskrecja, często wybrana przez nas kancelaria notarialna zajmuje się naszymi sprawami prywatnymi jak napisanie testamentu, praw dziedziczenia czy obsługą naszej firmy. Są to kwestie, w których przykre i kłopotliwe sprawy wychodzą na jaw, dlatego zapewnienie nam całkowitej tajemnicy jest ważne. Kolejna kwestia to sprawdzenie wiedzy notariuszy. Niestety prawo polskie zmienia się często i musimy zasięgnąć opinii o wybranej przez nas spółce, czy aby na pewno notariusze tam pracujący mają aktualną wiedzę z zakresu prawa notarialnego. Równie ważne jest zabezpieczenie naszych interesów, finansów i wartościowych dokumentów. Jednak danej kancelarii powierzamy zarządzanie naszymi pieniędzmi, dobrami materialnymi, a w przypadku spisania testamentu nawet dobrem naszej rodziny i bliskich nam osób, ważne jest, aby kancelaria notarialna wywiązywała się z postawionych przez nas zadań rzetelnie i skrupulatnie.
Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariuszadamrobak.pl