Planujesz w najbliższym czasie uczestnictwo w jakimś programie kręconym na żywo w telewizji? Masz występować w roli eksperta? Musisz wypowiedzieć się jako specjalista? A może o Twojej firmie czy prowadzonej przez Ciebie działalności zostanie nakręcony reportaż, a Ty już drżysz w obawie przed tym, jak wypadniesz przed kamerą? Zanim zje Cię trema, poczytaj niniejszy poradnik wirtualny, w którym skoncentrujemy się na kilku cennych wskazówkach dotyczących prawidłowego, pożądanego prezentowania się na szklanym ekranie.
Zacznij od tego, że dowiesz się wszystkich szczegółów na temat tego, w jaki sposób masz być nagrywany. Musisz zwrócić uwagę na to, że inne są realia występowania na żywo, a gdy chodzi o nagranie materiału, który później zostanie właściwie pocięty i w razie Twojej ewentualnej wpadki lekko podrasowany i skorygowany, lub w ostatecznie nagrany od nowa. Musisz także wiedzieć jaka jest kolejność występowania – kiedy masz mówić, przed kim a po kim, jaki jest układ ramowy programu, kto jeszcze będzie występował, ilu będzie uczestników reportażu ogólnie. Dzięki temu nic w trakcie nagrania Cię nie zaskoczy. Warto także mieć świadomość dużo wcześniej, jak długo będziesz mieć czasu antenowego na wystąpienie. Dzięki temu zyskasz możliwość właściwego przygotowania się do wystąpienia. Nie będzie tak, że zabraknie Ci wątków, bo jednym tchem powiesz wszystko, co miałeś do powiedzenia, ani wręcz odwrotnie – nie będziesz rozwlekać się, jeżeli masz na wypowiedź kilkadziesiąt sekund czy parę minut, a temat jest obszerny. Powiesz to, co jest kluczowe w kilku zwięzłych zdaniach. Nie odpuszczaj przygotowań, bo na nie decydują się nawet profesjonaliści z doświadczeniem w regularnym prezentowaniu się przed obiektywem kamery. Musisz mieć w głowie określony scenariusz i parę razy to poćwiczyć, żeby nie zająkać się, nie stracić toku myślowego, nie być z niego wybitym.
Przygotowanie merytoryczne to jedno, druga sprawa to fachowe podejście. Nawet jeżeli masz niesamowicie rozległy zakres wiedzy na dany temat, nie musisz znać wszystkich danych statystycznych czy wielkich liczb. By nie popełnić wpadki, koniecznie powinieneś wypunktować sobie drobiazgi, ale jakże ważne na kartce. Nic dziwnego, że jak przybliżasz takie informacje, rzucasz okiem, by do wiadomości i ich przekazu podejść fachowo.
Na profesjonalizm wystąpień przed kamerą składa się także dobrze dobrany strój. Musi być adekwatny do sytuacji i okoliczności w jakich się znajdziesz. Jeżeli mówisz o swojej firmie, a Ty występujesz w roli eksperta, ubierz się elegancko – mężczyzna garnitur, biała koszula, najlepiej aby strój był taki, by nie kłócił się z tłem studia i o to warto zapytać wcześniej obsługę techniczną. W przypadku kobiet – spódnica, klasyczna sukienka, żakiet, szykowne spodnie. Jeśli natomiast wypowiadasz się powiedzmy na temat sportu, ubierz się luźniej. Na strój ogromny wpływ powinno mieć miejsce nagrania – w studio zawsze trzeba wyglądać formalnie, w terenie niekoniecznie – to już w zależności od poruszanych zagadnień. Warto także nie kłócić się ze studyjną wizażystką, która wie co robi. Nawet, jeżeli wydaje Ci po przejrzeniu w lustrze, że masz na twarzy „tapetę” pudru, nie przejmuj się – takie są wymogi kamery, a na szklanym ekranie nie będzie to kompletnie widoczne.