Podstawa projektowania usług

Netnografia to pojęcie składające się z dwóch słów: Internetu i etnografii. Oznacza adaptację badań etnograficznych w świecie cyfrowym. Jako dziedzina nauki skupia się na zachowaniach społeczności i pojedynczych odbiorców. Łatwo więc zrozumieć, dlaczego stanowi jeden z absolutnych filarów service design. Dowiedz się więcej o netnografii i o tym, w jaki sposób pomaga ona projektować usługi!

Na czym polega netnografia?

Netnografia skupia się na pozyskiwaniu z Internetu określonych danych za pomocą takich metod jak: 

  • social listening,
  • analiza danych statystycznych,
  • wywiady z użytkownikami
  • czy analiza słów kluczowych.

Zdobyte w ten sposób informacje dostarczają niezbędnej wiedzy na temat użytkowników usług oraz ich zachowań. Bez takich danych niemożliwa byłaby praca nad service design. O ich wartości świadczy dodatkowo fakt, że są niewywołane i naturalne.

5 etapów badania netnograficznego

Aby przeprowadzić owocne badanie o charakterze netnograficznym, warto zastosować się do 5-etapowego schematu. Pozwoli on dotrzeć do konkretnych danych, które posłużą między innymi do uzupełnienia customer journey i zaprojektowania nowych usług bądź optymalizacji już istniejących.

  1. Określ frazę lub temat badania – możesz posłużyć się w tym celu takimi narzędziami jak Google Search, AnswerThePublic lub Google Keyword Planner.
  2. Przeprowadź analizę wzmianek – przefiltruj spam i oddziel informacje wartościowe od nieistotnych.
  3. Wykonaj analizę ilościową – przydadzą Ci się takie dane jak liczba wzmianek, hasztagów, zdjęć, materiałów wideo, relacji, źródeł czy kanałów.
  4. Wykonaj analizę jakościową – zinterpretuj wzmianki i ich znaczenie dla tematu; weź pod uwagę kontekst i emocje, obowiązujące trendy oraz opinie liderów i influencerów.
  5. Pogłębiaj swoje badanie – możesz wykorzystać w tym celu social media: LinkedIn, Twitter, Instagram.

Dlaczego netnografia jest potrzebna?

Badania cyfrowe pomagają usprawnić różne obszary w organizacji. Przydają się między innymi do budowania map słów kluczowych, zdobywania danych ilościowych i jakościowych, lepszego rozumienia grupy docelowej i odkrywania nieznanych dotąd problemów i wyzwań. To wszystko w naturalny sposób przekłada się na lepszy service design, a więc świadczenie usług na wyższym poziomie. Na netnografii bez wątpienia skorzysta zatem każda firma, niezależnie od branży, którą się zajmuje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here