Netnografia to pojęcie składające się z dwóch słów: Internetu i etnografii. Oznacza adaptację badań etnograficznych w świecie cyfrowym. Jako dziedzina nauki skupia się na zachowaniach społeczności i pojedynczych odbiorców. Łatwo więc zrozumieć, dlaczego stanowi jeden z absolutnych filarów service design. Dowiedz się więcej o netnografii i o tym, w jaki sposób pomaga ona projektować usługi!
Na czym polega netnografia?
Netnografia skupia się na pozyskiwaniu z Internetu określonych danych za pomocą takich metod jak:
- social listening,
- analiza danych statystycznych,
- wywiady z użytkownikami
- czy analiza słów kluczowych.
Zdobyte w ten sposób informacje dostarczają niezbędnej wiedzy na temat użytkowników usług oraz ich zachowań. Bez takich danych niemożliwa byłaby praca nad service design. O ich wartości świadczy dodatkowo fakt, że są niewywołane i naturalne.
5 etapów badania netnograficznego
Aby przeprowadzić owocne badanie o charakterze netnograficznym, warto zastosować się do 5-etapowego schematu. Pozwoli on dotrzeć do konkretnych danych, które posłużą między innymi do uzupełnienia customer journey i zaprojektowania nowych usług bądź optymalizacji już istniejących.
- Określ frazę lub temat badania – możesz posłużyć się w tym celu takimi narzędziami jak Google Search, AnswerThePublic lub Google Keyword Planner.
- Przeprowadź analizę wzmianek – przefiltruj spam i oddziel informacje wartościowe od nieistotnych.
- Wykonaj analizę ilościową – przydadzą Ci się takie dane jak liczba wzmianek, hasztagów, zdjęć, materiałów wideo, relacji, źródeł czy kanałów.
- Wykonaj analizę jakościową – zinterpretuj wzmianki i ich znaczenie dla tematu; weź pod uwagę kontekst i emocje, obowiązujące trendy oraz opinie liderów i influencerów.
- Pogłębiaj swoje badanie – możesz wykorzystać w tym celu social media: LinkedIn, Twitter, Instagram.
Dlaczego netnografia jest potrzebna?
Badania cyfrowe pomagają usprawnić różne obszary w organizacji. Przydają się między innymi do budowania map słów kluczowych, zdobywania danych ilościowych i jakościowych, lepszego rozumienia grupy docelowej i odkrywania nieznanych dotąd problemów i wyzwań. To wszystko w naturalny sposób przekłada się na lepszy service design, a więc świadczenie usług na wyższym poziomie. Na netnografii bez wątpienia skorzysta zatem każda firma, niezależnie od branży, którą się zajmuje.