Każdy interes, jaki planowany jest do zrealizowania, wszelkiego rodzaju decyzje biznesowe, które zamierzasz podjąć i nowe ruchy zamierzone w ramach prowadzonej działalności, zawsze koniecznie powinieneś opierać o przeprowadzenie stosownego badania rynku. Ten element to podstawa, nieodłączna część każdego biznesplanu i większego przedsięwzięcia opartego na finansach. Pytanie tylko – jak się zabrać za realizację tego badania rynku? Na czym powinno się ono opierać? Warto poczytać nasz poradnik wirtualny, gdzie przedstawiamy wszelkie wskazówki na ten temat. Pomożemy Ci stać się świadomym przedsiębiorcą.
Ustal grupę odbiorców
Najważniejsze, od czego zdecydowanie powinieneś wyjść to określenie jaki jest Twój docelowy rynek, czyli target, do jakiego kierujesz nową usługę czy następny wypuszczany przez siebie produkt. Nie możesz robić odwrotnie, że najpierw wprowadzasz na rynek jakiś wyrób, a później dopiero planujesz jego wypromowanie i dotarcie z nim do szerszego grona odbiorców. Strategia marketingowa zawsze powinna być priorytetem, na którym oprzesz cały później plan działania i którego będziesz się trzymać krok po kroku. Musisz wiedzieć, do kogo chcesz, aby trafiły Twoje rzeczy, a na tej podstawie ustalić sposób promowania, rozpowszechniania oraz reklamowania. Istotne do zdefiniowania konkretnie rynku docelowego jest odpowiedzenie sobie szczerze na kilka nadrzędnych pytań. Jakie to pytania? Przykładowo, kto Twoim zdaniem kupi produkt, patrząc na jego cenę, kto zainteresuje się nim, gdy mowa o jego zastosowaniu, komu on okaże się pomocny, czy prędzej wezmą go pod uwagę panie czy panowie, młodzież czy dorośli, a może osoby wszelkich kategorii, niezależnie od płci i wieku, czy lepsze jest to dla samotnych czy w związkach małżeńskich, z dziećmi czy bez, planujących rodzinę, singlów, jaki styl życia powinni preferować Twoi odbiorcy, czy ten produkt będzie trafiał w tryb funkcjonowania Twojej grupy docelowej, czy to okazjonalny do wykorzystania produkt, jaki śmiało możesz reklamować mianem luksusowego, czy wręcz odwrotnie – to rzecz do użytkowania na co dzień? To wszystko na pewno da Ci jasny wgląd w to, co naprawdę chcesz ze swoim nowym dobrem czy usługą zdziałać i gdzie z nimi dotrzeć. Udzielaj szczerych odpowiedzi, nie koloryzuj, przeprowadź gruntowną analizę i zbierz komplet przydatnych informacji. Dopiero na tym oprzesz przecież swoje późniejsze działania marketingowe.
Kiedy wstępną strategię już masz, warto żebyś przystąpił do części praktycznej, opierającej się na opracowywaniu placu efektywnego pozyskiwania informacji bezpośrednio od targetu, czyli ludzi, którzy mają stanowić odbiorców Twoich usług. Ważne jest, żebyś do niej dotarł w jak najprostszy sposób, czyli wybierz stosowne kanały dystrybucji i źródła reklamy. Jeżeli podchodzisz do sprawy w pełni profesjonalnie, dobrze abyś postawił na badania jakościowe, które dają pełniejszy obraz. Są o wiele bardziej dokładne, precyzyjne, opisowe. Nie jest to jedynie wykaz statystycznych danych, ale konkretne odczucia grupy docelowej. Popularnym modelem badania jest także przeprowadzanie tak zwanych badań ilościowych, czyli właśnie wykresy i tabelki z konkretnymi faktami w postaci danych statystycznych na jakich przykładowo warto opierać aspiracje finansowe.
Ankiety mające być formą sondażu publicznego możesz przeprowadzać osobiście, czyli face to face, jak także kierować się przykładowo rozmową telefoniczną czy wysyłać ankiety internetowo.