W dzisiejszym świecie wszelki przekaz na temat tego, co się dzieje opiera się na rozmaitych wiadomościach. Żyjemy wiedząc o tym, co następuje i wydarza się dzięki prawidłowo formułowanym informacjom prasowym. Generalnie jest to jedna z prostszych, a na pewno najbardziej efektywnych technik komunikowania się. Jest to także oczywiście nadrzędna, wręcz prymarna forma dziennikarska, którą właściwie powinien opanować i przyswoić każdy, kto chce mieć jakikolwiek związek z dziennikarstwem – nieważne czy telewizyjnym, prasowym, internetowym bądź radiowym.

Jak napisać dobrą informację prasową?

Napisanie informacji prasowej tak, jak należy nie jest jednakże wcale tak łatwe, jak można byłoby się tego spodziewać. Warto przede wszystkim umieć dokonać trafnego i owocnego researchu, jak również konieczne jest umiejętne realizowanie selekcji, w konsekwencji czego spośród setek różnorodnych wiadomości do nas trafiających, trzeba wiedzieć, jak wybrać te najważniejsze. To niesamowicie istotne, aby informacja prasowa była wartościowa, a to co dla kogo jest wartością i skłania do zaznajomienia się z tym bliżej to już pojęci względne. Na pewno jednak nie należy przynudzać. Informacja ma być zwarta, zwięzła, nie emocjonalna, bezosobowa, to suchy fakt, ale sam dobór właściwej tematyki odgrywa w tym przypadku kluczową rolę. Niestety jeżeli piszemy o czymś niszowym, co ciekawi tylko i wyłącznie nas, bo na przykład mamy nietuzinkowe zainteresowania, nie ma się co dziwić, że będą skutki wręcz odwrotne – zamiast zaciekawić, zniechęcimy. Musimy więc wybierać tematykę, która będzie nurtująca nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla odbiorców naszego komunikatu.

Pamiętaj, że Twoja informacja ma być spójna. To nie może być lanie wody, bo przecież nikt nie ma czasu na to, żeby wczytywać się w nic nie wnoszące wiadomości. Artykuł ma stanowić news, coś czego nie było nigdzie indziej, ale co nie jest wyssane z palca, lecz oparte na faktach. Ma przyciągać wzrok i zachęcić do tego, by Twój odbiorca zaznajomił się z resztą treści. Nie bez znaczenia okazuje się także sposób prowadzenia tekstu – zacznij zawsze od leadu, a więc ze dwóch, trzech zdań, które mają przedstawiać streszczenie całej treści tekstu przez Ciebie opracowanego. To będziesz w dalszej części wiadomości rozszerzać, kontynuować. W prawidłowo formułowanym wstępie mogą znaleźć się pytania, na które odpowiedzi będziesz zawierać w dalszych fragmentach Twojej informacji prasowej.

Istotne jest także rozwiniecie, które powinno być przede wszystkim przejrzyste. Rozumie się przez to czytelny podział na akapity. Poszczególne fragmenty powinny być mniej więcej zbliżone objętościowo do siebie nawzajem. Nie róbmy jednego, zbitego, długiego tekstu. Konieczne jest także, aby informacja prasowa nie przekraczała swą długością standardowej strony A4. Stosujmy zatem nagłówki, śródtytuły. Należy podtrzymywać zainteresowanie czytelnika i w tym celu dostarczać mu najciekawszych informacji we wcześniejszych fragmentach tekstu.

Bardzo ważne, abyś podczas tworzenia informacji prasowej widział zasadniczą różnicę między nią a reklamą. To nigdy nie są dwie te same formy wypowiedzi! Komunikat prasowy zawsze powinien pozostać obiektywny i to ma bardzo duże znaczenie, bo brak obiektywizmu może zniechęcić Twoich odbiorców.

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here