Udało Ci się awansować na przywódcę zespołu, ale nie radzisz sobie z szefowaniem? Warto, abyś zajrzał do niniejszego wirtualnego poradnika i przekonał się na czym tak na dobrą sprawę polega właściwe zarządzanie personelem. Nie chodzi o to, aby się wywyższać, nadużywać swoich możliwości i decydować na kontrolę wszystkiego i wszystkim dookoła. Dużo bardziej odpowiednie okazuje się postawienie na porozumienie, stworzenie świetnej atmosfery w miejscu pracy, a także luźne i przyjacielskie relacje ze współpracownikami. Pamiętaj, że wszyscy pracujecie na jeden wspólny cel – dobro Waszej firmy, więc kto pod kimś dołki kopie, sam w nie wpada.

Jaki powinien być dobry szef?

Musisz wiedzieć, że o szefowaniu nie przesądza gburowatość, surowość i wymagania od podopiecznych, ale wręcz przeciwnie – umiejętność tak samo karania, jak i nagradzania, upominania, jak i chwalenia. Dobry szef będący właściwą osobą na właściwym miejscu wie, jak znaleźć złoty środek między tymi skrajnymi zachowaniami i nie dopuszcza ani do wejścia sobie pracowników na głowę, ani tym bardziej nie wyżywa się na nich i nie stosuje względem nich szantażu emocjonalnego czy nie sieje postrachu i nie wprowadza ich w panikę.

Osoba na tym najwyższym stanowisku nie powinna słyszeć po kątach plotek na swój temat, że nie ma pojęcia o czymś, o czym mówi, a się wypowiada, że nic nie umie, że jest niesprawiedliwa, że źle traktuje swój personel i innych równie krytycznych uwag, jakie pod adresem przełożonego bardzo często padają wśród pracowników. By do takich ostrych komentarzy faktycznie nie dopuścić, warto szanować swoich podopiecznych, a wtedy oni będą szanowali i Ciebie. Nie ma tu większego znaczenia to, czy chodzi o kierownika, managera czy też prezesa –tyczy się to każdego. Musisz wiedzieć, że istotne jest wykazywanie personelowi, że go doceniasz, że dowartościowujesz pracowników za ich ciężką pracę, że kontrolujesz sytuację, monitorujesz co się dzieje, ale nie stosujesz mobbingu. Ty z należytym respektem podchodzisz do nich, a oni do Ciebie, w końcu pracujecie na tę samą firmę!

Warto być sprawiedliwym, to u dobrego szefa chyba zdecydowanie jedna z najważniejszych cech charakteru. Nie ma nic gorszego niż frustracja niedocenionego, pokrzywdzonego przez brak sprawiedliwości pracownika. Musisz być obiektywny i trzeźwo myśleć, a co za tym idzie wykazywać się konsekwencją działania. W ten sposób Twoja załoga będzie wiedziała, że może na Ciebie liczyć w każdej sytuacji, a Ty zadbasz o dobre relacje z nimi i poprawną komunikację nie tylko na linii Ty jako prezes i Twój personel, ale też unikniesz zatargów i niezdrowej rywalizacji między samymi podopiecznymi. Twoi ludzie muszą wiedzieć, że na Tobie da się polegać i że jesteś godny zaufania, Wtedy będą lojalni, szczerzy i uczciwi, a co za tym idzie będą dawać z siebie wszystko podczas pracy także na Twoją korzyść.

Na koniec jeszcze jedna podpowiedź – bądź wzorem dla personelu. Nie może być tak, że jako głównodowodzący po prostu ograniczasz się do zbierania samej śmietanki, a więc masz na celu tylko osiąganie zysków z pracy innych. Właściwy szef to ktoś, kto zna się na tym co robi cała jego firma, który jest wyżej także intelektualnie nad swoimi ludźmi i stanowi dla nich ideał oraz autorytet. Warto zatem, żebyś w razie awansowania, a poczucia pewnych braków w wiedzy czy niedoborów doświadczenia, jak najszybciej je wyeliminował i się umiejętnie doszkolił.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here