Dzięki umiejętności słuchania możliwe jest komunikowanie się, ale mimo posiadania zmysłu słuchu nie każdy ma taką sposobność, aby właściwie rozumieć swoich partnerów biznesowych. Warto zatem trenować słuchanie, a to pozwoli stworzyć bliższe relacje. O tym, w jaki sposób się tego podjąć, dowiesz się natomiast bezpośrednio z naszego wirtualnego poradnika, do lektury którego serdecznie zapraszamy.

Jak się nauczyć słuchać?

Tak jak mówienie

Słuchanie jest tak samo istotną sztuką jak mówienie. Nie ma się co dziwić, że ludzie wpadają w rozmaite nieporozumienia, skoro nie wiedzą, o co chodzi drugiej stronie, a nie wiedzą, bowiem nie wsłuchują się w to, co ona mówi. Konieczne jest właściwe nawiązywanie kontaktu, zaangażowanie, a spokojne przedstawianie swoich racji, nie narzucanie ich. Poprzez efektywne słuchanie masz sposobność koncentrowania się na wszystkim, na co zwraca Twoją uwagę rozmówca. Niestety bardzo często jest tak, że słuchamy kogoś pobieżnie i w konsekwencji tego kompletnie go nie rozumiemy, nie jesteśmy w stanie wyłapać, co ma na myśli, tym bardziej pojawia się problem, gdy dochodzi do kontaktu z osobą skrytą, której uczucia ciężko jest rozpoznać. Wysiłek polegający na umiejętnym słuchaniu się jednak opłaca, bo dzięki temu lepiej budujesz kontakty interpersonalne.

Nie za pochopnie

Jeżeli śpieszysz się z przekazywaniem swoich uczuć na jakiś temat, niestety nie masz sposobności wysłuchania kogoś do końca. Czy nie zdarzyło Ci się kiedyś, że zrobiłeś wielką awanturę, podczas gdy nie było ku temu powodu, a Twojemu rozmówcy uciąłeś rozmowę w połowie zdania, nie dopuszczając go do dalszego wytłumaczenia, co ma na myśli? Musisz wiedzieć, że najważniejsze jest nie uleganie emocjom, ale opanowanie. Najpierw konieczne jest spokojne wysłuchanie kogoś, a dopiero później przedstawienie swoich własnych spostrzeżeń na ten temat. Nawet, gdy wiesz, że ktoś nie ma racji, a masz ją Ty, nie przerywaj, nie wchodź w zdanie. Uzbrój się w cierpliwość, nie pozwól, aby ktoś zgubił myśl, żebyś wytrącił go z równowagi. Zachowując kulturę osobistą, więcej wywalczysz niż gdybyś próbował przeforsować siłą swoje przekonania.

Nie chowaj urazy

Nawet, jeżeli wiesz, że osoba, z którą przyszło Ci rozmawiać, jest trudna w kontaktach, albo często wchodzisz z nią w zatargi i sprzeczki, koniecznie nie uprzedzaj się na zapas. Nie wolno Ci kierować się tym, co miało miejsce kiedyś, w przeszłości. Nie zamykaj się, pozostań otwarty w relacjach, a w ten sposób prędzej dojdziesz z kimś do konsensu.

Gestykuluj

Mowa ciała to nasz drugi, równie skuteczny język co mowa ustna. Poprzez właściwą gestykulację, masz sposobność kogoś odpowiednio zachęcić do tego, co mówisz, zainteresować sowim tematem. Jest to dodatek do aktywnego słuchania, wręcz przeświadczenie o tym, że naprawdę kogoś słuchasz i angażujesz się w to, o czym on mówi.

Odwołania do rozmówcy

Dzięki odniesieniu się do tego, co mówi Twój rozmówca, faktycznie uświadamiasz go że go słuchasz. Nie jest Ci wtedy obce to, o co mu chodzi, na czym się skupia, co chce Ci przekazać. Warto zatem abyś formułował dla upewnienia go, że dobrze go zrozumiałeś jego słowa i myśli własnymi zdaniami. To będzie potwierdzenie, że obu stronom dyskusji chodzi dokładnie o to samo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here