Niestety, nawet gdy zdecydujesz się na to, aby w sprawach zawodowych być pełnym profesjonalistą, który za wszelką cenę będzie chciał potocznie mówiąc – „zachować twarz” i nie kompromitować się, kłócąc czy spierając z kolegami z pracy czy też przełożonymi, wiele zależy także od innych. Często nasze nastawienie nie wystarczy, bo zaledwie jedna przysłowiowa „czarna owca” w środowisku pracy, może wszystko zepsuć. My natomiast jesteśmy na takie nieprzyjemne okoliczności jak najbardziej przygotowani i naszym doświadczeniem i cennymi wskazówkami będziemy chcieli się z Wami podzielić.

Jak rozwiązywać konflikty w pracy?

Konflikty jak najbardziej są naturalnym procesem, niekoniecznie aż tak bardzo złym jakby się to mogło wydawać, a wszystko z tego względu, że ludzie mają rozmaite usposobienia, różnią się osobowościami i cechami charakteru. W konsekwencji tego nie ma się co dziwić, że wielu ma inne racje niż my. Nie każdy musi myśleć tak samo, nie musi być z nami zgodny i nam przytakiwać, ale nie oznacza to od razu powodu do kłótni i obrażania się na siebie. Spieranie to jedno, a konflikt to zupełnie co innego. Nawet jeżeli pewien spór się pojawi, trzeba dołożyć wszelkich starań co do tego, aby właściwie nim pokierować, aby nie stał się on zatargiem, zaś został polubownie rozwiązany tak szybko, jak się zrodził.

Zwiększa się poziom stresu, jest odczuwalna presja – pracy, czasu, nacisku ze strony szefa, a wszystko to rodzi spięcia. Warto zatem nie potęgować już powstałych napięć, lecz je łagodzić. W związku z tym konieczne jest świeże spojrzenie na dany temat i nietrzymanie się kurczowo jednego i tego samego tematu, kwestii, poglądów. Musisz dołożyć starań do tego, aby za wszelką cenę móc się z kimś pogodzić, ale tłumacząc mu swoje przekonania i nie rezygnując z nich na rzecz pozornej dobrej atmosfery.

W celu poprawienia relacji z osobą w pracy, z którą masz wyraźny konflikt, warto jest rozpocząć od wydzielenia sobie trochę czasu na to, aby pogadać z nim czy z nią na osobności. Spotkanie w cztery oczy, szczera pogadanka face to face jest jak najbardziej właściwym krokiem, przybliżającym Cię do rozwiązania sporu. Możesz zastanowić się wspólnie nad sednem problemu, poszukać możliwych rozwiązań czy też postarać zrozumieć drugą stronę. Jest to okazja do tego, aby Twój rozmówca wyjaśnił mu dokładniej, o co mu chodzi, co nim kieruje, dlaczego aż tak bardzo jego opinia na dany temat różni się od Twojej. A zatem to sposób na gruntowne przeanalizowanie całego zamieszania i dojście do kompromisu. Warto więc zaplanować rozmowę z pracownikiem, z którym nie masz zbyt dobrych relacji, a to nie tylko odbije się pozytywnie na Waszych kontaktach, ale także poprawi z pewnością ogólny klimat panujący w środowisku pracy.

Jeżeli już umówisz się ze współpracownikiem na rozmowę na temat Waszego konfliktu, koniecznie powinieneś postawić na miejsce neutralne. Nie może to być kwadrans wydzielony na przerwę w miejscu pracy, gdzie świadkami Waszej pogadanki będą osoby postronne, w dodatku również zatrudnione w tej firmie. Wówczas może dojść do całej masy nieporozumień dodatkowych, które na pewno sprawy nie polepszą, a jedynie spór zaostrzą.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here